Velkommen til å kikke rundt i Skaldskapet! Nettstedet her er ment å være en lagringsplass og referanseplattform for tekster innen ulike sjangere. Det vil bli presentert både alvor og skjemt, alt fra bønn til bannskap, noe lavmælt og fredsommelig, men også et og annet tennerskjærende og kanskje provoserende. Her er gammelt og nytt om hverandre, det er ingen sammenheng mellom publiseringsdato og når tekstene er skrevet. Noe av det er representativt for tanker jeg har ennå i dag, annet kan være idéer jeg har vendt meg noe bort fra. Slik håper jeg å få til en vidtfavnende samling av skriveriene mine, der både lys og skygge hører med.

søndag 9. februar 2014

Sangeren

Jeg fanget en sanger i snare så fin
som aldri et øye har sett.
Jeg mente for visst at den fuglen var min,
fordi den ble narret så lett.

Så fikk den et bur i det reneste gull,
til føde de fineste retter.
Det luneste rede i silke og ull,

med forheng av gyllne paljetter.

Den sang sine strofer med kvitrende røst,
jeg tenkte så smått da den kvedet:
Den ville bli mere til selskap og trøst,
om den kunne snakke i stedet.

Jeg lærte den ordene 'Fugler er fri',
Den fikk det til ganske så riktig.
De neste på listen var  'demokrati',

og  'rettighet', 'plikt' og 'forsiktig'.

Men da den ble stille, så lunken og lat,
jeg pekte på matskål og drikke:
- Ulydige får verken vann eller mat,
belønning fortjener de ikke.


Min flammende vrede mot trass-anarki

skal steke ditt hjerte på glørne!
Da svarte den skjelvende: - Fugler er fri ...
Så døde den stilt i et hjørne.



(Dikt / Lyrikk)

2 kommentarer:

  1. Dette syns jeg var bra! Meget fint skrevet.

    SvarSlett
  2. Mange takk, er selv glad i dette :) En god stund siden jeg skrev det, men henter det av og til fram for å forandre eller pusse litt..

    SvarSlett